Administratiemaatje

Help mensen hun administratie op orde te brengen

Als je administratie niet op orde is, kan dat aardig wat stress opleveren. AdministratieMaatjes zijn vrijwilligers die helpen om de boel weer te organiseren voor mensen die hierin zijn vastgelopen. Je zorgt voor structuur, inzicht in de kosten en een plan van aanpak. Dat doe je voor gemotiveerde hulpvragers die gemaakte afspraken nakomen en zelf de verantwoordelijkheid dragen voor hun administratie.

Wat doet de Vrijwillige Hulpdienst Eindhoven voor AdministratieMaatje?

Wij zorgen ervoor dat je goede begeleiding krijgt. Er is altijd een professionele coördinator beschikbaar om op terug te vallen bij vragen of moeilijkheden. Verder kunnen al onze Maatjes rekenen op relevante trainingen, (reis)kostenvergoeding en een WA- en ongevallenverzekering. Ook organiseren we jaarlijks leuke uitjes en (thema-)bijeenkomsten.

Als AdministratieMaatje:

  • ben je gestructureerd en administratief sterk;
  • ben je stabiel en sociaal vaardig;
  • kun je iemand die is vastgelopen geduldig wegwijs maken;
  • ben je enkele uren per week of per twee weken inzetbaar.

Wat ga je doen?

Als AdministratieMaatje ga je samen met de hulpvrager de papieren uitzoeken en een ordner inrichten. Je coacht hem of haar vervolgens om routine te krijgen in het bijhouden van de administratie. Als je nog meer wilt doen, kun je adviseren over inkomensondersteunende voorzieningen of iemand leren een begroting op te stellen en die te hanteren. Ook kun je helpen om de juiste papieren te verzamelen om een dossier voor schulddienstverlening compleet te maken en ondersteuning te bieden tijdens en na schuldhulpverlening. Voor oudere mensen kan het wenselijk zijn langdurig in de gaten te houden dat de administratie in orde blijft.

Kom ik in aanmerking voor een AdministratieMaatje?

Woon je in de regio Eindhoven en kun je je rekeningen niet meer op orde krijgen? Ben je door problemen vastgelopen in je administratie en kom je er alleen niet meer uit? Neem dan contact op met de Vrijwillige Hulpdienst. Je AdministratieMaatje bemiddelt niet richting schuldeisers en hij of zij neemt ook niet je (verantwoordelijkheid over) de administratie over. Wel kan hij je weer op de juiste weg helpen. Je krijgt weer overzicht en inzicht in je administratie.

AdministratieMaatjes bieden leertrajecten op het gebied van administratie, ze zijn er nadrukkelijk voor mensen die willen en kunnen leren om hun administratie (weer) zelfstandig voort te zetten. Als u zeer langdurende of blijvende ondersteuning nodig heeft, bijvoorbeeld vanwege psychische problemen, of dementie,  raden wij u aan om contact op te nemen met een bewindvoerder. Voor professionele ondersteuning bij uw schulden kunt u terecht bij WIJEindhoven. Bel 040-238 8998 of bekijk de website www.wijeindhoven.nl

Contact

Wil je AdministratieMaatje worden? Zoek je een AdministratieMaatje? Of heb je andere vragen of opmerkingen over AdministratieMaatje? Neem dan contact op met  Marion de Groot 040-233 39 49 of Lisette Gallagher 040-851 56 05.

Belangrijke informatie voor WIJEindhoven

Wij vinden een goede afstemming tussen generalist, vrijwilliger en hulpvrager/ bewoner heel belangrijk. Daarom stellen wij het op prijs als generalisten de bewoner bij ons aanmeldt door gebruik te maken van dit aanmeldformulier. Aanmeldformulier AdministratieMaatjes Dank hiervoor!

Vacatures

Klik hier voor de meest recente vacatures van alle projecten.